24 oktober 2008

A: Hudsvamp.

Jag har i princip inte haft ett endaste eksem på min kropp. Ja, om man räknar bort nickelallergin då. När jag väntade Elin fick jag vita hormonfläckar på ryggen, som försvann efter ett tag. Jag vet inte när det här började, men det var i samband med förlossningen iaf. Det dök upp en oval centimeterstor röd fläck på magen, precis på ett födelsemärke, vilket jag iofs tyckte verkade lite läskigt, men med tanke på hur mkt jag redan hade att tänka på när Elin var nyfödd så orkade jag inte kolla upp detta. Den blev flera iaf. Men eftersom de inte kliade eller var obehagliga på nåt sätt så förmodade jag att det hade nåt med graviditeten att göra. En kväll råkade jag titta mig själv i spegeln, ja det händer, och se att min rygg hade ett stort parti fullt med liknande fläckar som på magen. Då började jag bli lite illa till mods. Kändes inte alls bra. De spred sig snabbt och började klia lite. Efter mkt om och men och googlande så kom jag fram till att det kunde vara hudsvamp. Det är ett ganska stort projekt att ta sig till doktorn numera så lite självmedicinering kändes som ett förstahandsval. Skickade David till apoteket för att köpa Lamisil, salva mot fotsvamp, det står på produktbeskrivningen att man kan använda det på andra ställen också. Gissa om jag blev missnöjd då han kommer hem med nåt helt annat?! Selsun, ett schampoo. Först ska man duscha och torka sig, sedan smörja in sig från topp till tå (?) med detta, (jag medger att jag fuskar rätt bra, varför ska man smörja in fötterna mot något som sitter i mitten av kroppen?!) vänta i 15 minuter och sen duscha IGEN. Hur omständigt är inte det då?! Två ggr i veckan i tre veckor, och sen kanske det inte ens fungerar! Träääligt. Vad fan ska man göra i 15 minuter naken på toa? Och sen kanske det inte ens fungerar! Men vet ni vad?! Redan efter första behandlingen så märkte jag skillnad! Efter två, tja, svårt att se att jag ens har några utslag längre. Wi-hoo. Ibland har man flyt. Känns skönt att ha det ur världen. Frågan är bara hur fan jag fick det?! Sjukhuset är en kandidat.

3 kommentarer:

katja sa...

Hudsvamp!?! Jag kan ju inte låta bli att se små kantareller och champinjoner framför mig... på din kropp alltså :-)

anette sa...

Tja. Det är väldigt praktiskt att ha lite svamp sådär nära till hands. Hoppas du gillade kycklingen med vitlöksfrästa champinjoner sist...

katja sa...

Ja hurru du!! Det är bland det godaste jag ätit!! Fast din var bättre ;-)